אז הגענו לשלב בחיים שהחלטנו שהמשפחה זקוקה לתוספת מהלכת על ארבע, הקרויה בפי העם – כלב. חלקנו קוראים לו חבר, חלקנו מבינים שהוא חלק מהמשפחה/להקה, חלקנו חושבים עליו כחיית מחמד – אבל נראה לי שכולנו מסכימים שמדובר בבעל חיים מלא קסם, אהבה וחום. כשמאמצים כלב (ברור שמאמצים! מבחינתי אין אופציה אחרת) כדאי לקחת בחשבון את האחריות שתיפול בחלקנו, את העלויות הנוספות ואת התוספת המשמעותית לחיינו ולמשפחתנו. אז איך נבחר את התוספת המושלמת למשפחה, שתתאים לתפקיד, ולא פחות חשוב – שאנחנו נתאים לכלב.

לפני שמאמצים

חשוב לזכור שאימוץ כלב הוא רק ההתחלה של מערכת יחסים, שיכולה להיות ידידות מופלאה ויכולה להפוך גם לנטל מאד כבד על תקציב המשפחה. חיסונים לכלבים הם עניין שבשגרה, והם עולים כסף, אלא אם תצליחו למצוא מרפאה ווטרינרית שמציעה תכנית שנתית עבור הכלב, אשר כוללת את החיסונים לכלבים ושאר טיפולים, כמו עיקור כלבות נקבות או סירוס כלבים זכרים, תילוע לכלב וכיוצא באלה.

חפשו ווטרינר

במהלך חיי הכלב נזדקק לשירות ווטרינרי באופן די תכוף, בין אם מדובר בחיסונים לכלבים (ניתנים לפחות אחת לשנה), בעיקור כלבות או סירוס כלבים, בטיפולים השוטפים – תילוע, טיפולים נגד פרעושים וכו’. כדאי למצוא את המרפאה הווטרינרית המתאימה, לוודא שהווטרינר מתחבר עם הכלב בצורה טובה, ולבדוק אם יש תכנית שנתית לכלבים, ומה היא כוללת (ישנן תכניות שכוללות רק חיסונים לכלבים, ומאידך ישנן כאלו שכוללות כמו ביקורים מסוימת ותרופות בהנחה).

מה אני רוצה מהכלב?

השאלות הראשונות שכדאי לשאול הן לאיזו מטרה אנחנו רוצים להכניס כלב לחיינו. האם נרצה חבר שישמור עלינו ועל המשפחה? האם אנחנו רוצים בן משפחה חמוד ומקסים?
גזעי כלבים מגיעים בכל הגדלים והצורות, ולכל גזע כלבים יש אופי ייחודי. לכלבים מגזע מעורב יש, לרוב, אישיות מורכבת וחשוב לדעת עם מה נצטרך להתמודד.

כלב גדול או קטן?

במקרה של גודל הכלב, כל הרצון הטוב לא יעזור – ככל שהכלב גדול יותר כך הוא צריך מרחב מחיה גדול יותר. כלב גדול צריך בית גדול, וגם חצר גדולה, אחרת הוא יסבול משעמום, מבעיות רפואיות שונות, ואתם תסבלו מרהיטים הרוסים והמון בלגן בבית. התאימו את הכלב לגודל הבית. כמובן שבבית גדול אפשר לאכלס

גם כלבים קטנים, הבעיה ההפוכה לא קיימת.

כלבת וסירוס כלבים

גור או כלב בוגר?

לאימוץ של גור יש יתרונות מסוימים לעומת אימוץ של כלב בוגר, קל יותר להתחבר לגור, לאלף גור ולהפוך אותו לחלק בלתי נפרד מהמשפחה. כל זה בלי לציין אפילו את העובדה שגורי כלבים הם יצורים חמודים מאין כמותם! וכיף עצום לשחק עם גור ולהשתעשע איתו, כמו גם לפנק וללטף את התינוק הקטן.
עם זאת, החיסרון המשמעותי של אימוץ גור כלבים הוא בהשקעה מהכספית ובהשקעת המאמצים הנדרשים על מנת לחנך אותו. גור עוד לא קיבל חיסונים לכלבים, עוד לא עבר עיקור או סירוס, עוד לא קיבל את כל הטיפולים הנדרשים ועוד לא קיבל את השבב שילווה אותו לשארית חייו – כל אלו עולים כסף, וכדאי להתחשב בהוצאות הללו לפני שחושבים לאמץ גור כלבים.
עם זאת, כלב בוגר כבר קיבל את החיסונים לכלבים הדרושים, כבר יש לו שבב בסבירות גבוהה, והוא כבר לרוב מחונך ומאולף להתנהגות בסיסית. דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שכלב בוגר כבר הספיק לפתח אופי, שקל לזהות מצד אחד, וקשה לשנות מצד שני. בעת אימוץ כלב בוגר עדיף לשים לב לאופי הכלב, ולהבין אם אנחנו (כמשפחה) מתחברים לאופי הזה.
עשו את השיקול שלכם האם תרצו להשקיע את הזמן, המאמצים והכסף ולגדל גור כלבים, או שאולי תעדיפו (לרוב עבור כלב ראשון במשפחה גם עדיף) לאמץ כלב בוגר, בן שנה לפחות, שכבר מחונך ומאולף, שאיתו הרגשתם חיבור משמעותי. לפעמים, נגיע ליום אימוץ כלבים ופשוט נראה כלב אחד שירגיש לנו כאילו הוא פשוט שייך.

אז איזה כלב מתאים לי?

בסיכומו של עניין, כדאי שאתם תתאימו לכלב באותה מידה שהוא מתאים לכם. לכלבים יש אופי, לגזעים השונים יש קווי מתאר דומים מבחינת אופי, אבל זה משתנה מאד בין כלב אחד לאחר. מומלץ להגיע למספר ימי אימוץ כלבים, ולקבל את הרגשת החיבור מכל כלב, לפני שנבחר את בן המשפחה הבא שיצטרף אלינו. כמובן שלכל כלל יש יוצא מן הכלל, ואם בפעם הראשונה שנלך ליריד אימוץ כלבים נמצא את הכלב שיש לנו איתו חיבור מושלם – נהדר! מצאנו את החבר הקרוב ביותר שלנו בקלות רבה.
לגבי אימוץ גורים הסיפור קצת יותר מסתבך, כי קשה לקבל תחושה אמיתית של אופי הגור ממספר רגעים בודדים שנהיה בחברתו. יחד עם זאת, אופי של גור כלבים עשוי להשתנות ולהתעצב בהתאם לאיך שנתייחס אליו ולפעילויות שנעשה איתו. באופו כללי, גור כלבים נוטה להיות הרבה יותר נוח מבחינת אופי, כי אופיו מתעצב ומתגבש בחודשים ובשנים הראשונות לחייו, ותלוי מאד בסביבה ובמה שקורה מסביבו.