חיסון תולעת הפארק

תולעת הפארק, או בשמה המדעי Spirocerca Lupi היא תולעת קטלנית לכלבים, החודרת לגופם באמצעות חיפושית זבל נגועה.
מאז הובחנו מקרי ההדבקה הראשונים של תולעת הפארק בכלבים באזור מרכז הארץ, בשנות השמונים, התפשטה התולעת לדרום הארץ ולצפונה.
תולעת הפארק הקטלנית הדביקה אלפי כלבים וגרמה למותם של עשרות רבות מהם.

חיסון תועלת הפארק - איפה ואיך נדבקים ?

כאמור, תולעת הפארק חודרת לגוף הכלבים באמצעות חיפושית זבל נגועה. חיפושיות הזבל מצויות בתוך חומרים אורגנים כמו שאירות מזון, צואה, פגרי חיות וכו', וניזונות מהם. במידה וחיפושית נגועה בספירוצרקה לופי, נאכלת ע"י כלב, היא מדביקה את הכלב בטפיל .

לקריאה על טפילים חיצוניים

תולעת הפארק הקטלנית

בגופן של חיפושיות זבל נגועות ישנם זחלים המשתחררים בקיבת הכלב, נודדים אל אבי העורקים, ותוך נדידתם דרך כלי הדם, חודרים לדופן הוושט והופכים לתולעים בוגרות. התולעים הבוגרות חודרות לכלי הנשימה ולמערכת העיכול, תוך שהן מטילות ביצים בגוף הכלב. הביצים מופרשות בצואת הכלב ונאכלות ע"י חיפושיות זבל, וכך מתפשט מעגל ההדבקה .
נמצאים בסכנה- כלבים הנמצאים מחוץ לבית, בגנים ציבוריים, פארקים ומדשאות או כלבים הנמצאים בחצר ובאים במגע עם חומרים אורגנים ובולעים חלקים מהם.
עבור הנ"ל מומלץ על מתן חיסון תולעת הפארק.

 

סימני המחלה ונזקיה

הזחלים גורמים נזק לרקמות ולקרעים בכלי הדם, העלולים לגרום למוות פתאומי של הכלב, ללא כל סימנים מוקדמים. התולעים הבוגרות פוגעות באבי העורקים ובעמוד השדרה וגורמים לגידולים העלולים להיות ממאירים, בדופן הוושט .

סימני הפגיעות הפנימיות מתבטאים בהקאות, שלשולים, קושי בבליעה, הפרשת ריר, רזון, קשיי נשימה, שיעולים ואף דימום פנימי הגורם למוות מיידי .

 

מניעת המחלה

עדיין לא פותח חיסון המונע הדבקות כלבים בתולעת הפארק .
הקושי העיקרי באבחון נגיעות תולעת הפארק אצל כלבים, נובע מכך שעד התפרצות המחלה הקלינית לא נראים לעין סימנים חיצוניים המעידים על המחלה.

חיסון תולעת הפארק ניתן בזריקה אחת ל- 3 חודשים למקרה של הדבקה. הטיפול התרופתי הורג את הזחלים בנדידתם, בטרם התפרצות המחלה הקלינית ויעיל רק בשלבי המחלה המוקדמים .

איסוף צואת הכלבים באופן יומיומי חשוב מאוד בתהליך מניעת ההדבקה.

לקריאה על מצבי חירום אצל כלבים

לייעוץ ובדיקה, אתם מוזמנים לתאם תור במרפאתנו במספר 09-3741100 ונשמח לעמוד לשירותכם :)