מעל לחצי מיליון חתולי רחוב מסתובבים ברחובות ארצנו. הם מתרועעים זה עם זה, מחפשים אוכל, חשופים למחלות ותאונות ולא פעם גורלם הוא עצוב מאד. מסיבה זו וטרינרים בכל רחבי הארץ ממליצים על סירוס חתולים ובעיקר חתולי רחוב בדרך למתן חיים טובים יותר לחתולים ודילול האוכלוסייה הרבה שיוצרת ונחשפת לכל כך הרבה בעיות.

את המעגל העצוב של התרבות טבעית בקצב מסחרר, נטישה של גורים או גורל רע להם בגלל שהאם לא יכולה להאכיל ולדאוג להם ולאחר מכן שוטטות ברחובות וחשיפה לסכנות רבות, מדריסה ועד למחלות, אפשר לעצור בפעולה קצרה. אצל חתולות נקבות מדובר בתהליך של עיקור ואילו אצל חתולים זכרים תהליך של סירוס. שני התהליכים פשוטים מאד ואפשר לעשות אותם בגיל צעיר, כ-6 חודשים לאחר הלידה.

למה חשוב לעקר חתולות?

עיקור חתולה עוצר למעשה את ההתרבות ומגן על החתולה ממחלות שעשויות להגיע בזמן מגע עם חתולים אחרים. חתולה מעוקרת היא חתולה בריאה יותר והגורל שלה לרוב יהיה טוב יותר, כך גם הגורל של חתולי הרחוב מסביבה, שיגדלו באיזור בו חתולים אינם מתרבים בקצב מסחרר עד כדי אובדן שליטה.

חתולה לא מעוקרת היא לרוב מיוחמת, היא מביאה אליה את הזכרים שלא תמיד בריאים, היא עלולה להיפגע במהלך המגע עם החתולים האלו. בנוסף, כאשר היא נכנסת להריון היא הופכת אחראית לריבוי טבעי בלתי הגיוני של חתולי רחוב, שיהיה קשה מאד למצוא להם בתים חמים ומוגנים.

זהו מעגל שכמעט בלתי אפשרי לעצור והרשויות, לצד ארגוני בעלי החיים, מתקשים למנוע את ההשלכות הטרגיות שלו. רק מודעות לעיקור של חתולות רחוב, כאשר אתם פוגשים כאלו, תוכל לשפר את המצב.

למה חשוב לסרס חתולים?

כמו חתולות, גם חתולים משוטטים ברחוב וחשופים לגורל אכזר במיוחד. חתולי רחוב זכרים הופכים מיוחמים במהלך תקופת הייחום והם יוצרים קרבות ומלחמות בין חתולים שלא תמיד שורדים את המאבקים הקשים האלו, שכאשר הם מתקיימים בסביבה הביתית בעל חיית המחמד יכול לשלוט ולעצור אותם.

התוצאה שגורמים אותם קרבות על ליבה של חתולה מזדמנת וקרבות על טריטוריה בכלל היא פציעות, חבלות קשות, זיהומים כתוצאה מפציעות ועוד שלל מצבים לא נעים עבור החתולים. חתולים זכרים נאבקים גם על פריטי מזון שהם מוצאים כחלק מהמאבק ההישרדותי שלהם. דילול האוכלוסיה ברחוב תהפוך את המצב על פיו ותאפשר גם לחתולי הרחוב לחיות בשלום.

לא רק חתולי וחתולות רחוב – סרסו ועקרו גם חתולים ביתיים

יתרונות סירוס חתולים באים לידי ביטוי גם כשמדובר בחתולים שגרים וחיים בבית. הפרוצדורה הפשוטה הזו יכולה למנוע מחלות כמו סרטן שד אצל חתולות ואפילו דלקות ברחם שיכולות להוביל למוות. בנוסף, אין סיכוי להולדת גורים שלא יהיה ניתן למצוא להם בית חם או לגדל בבית.

אצל זכרים, עיקור יוצר פחות מצבים מאתגרים בהם החתול המיוחם רוצה לברוח ולצאת מהבית כדי לפגוש נקבות. החתול רגוע יותר, פחות תוקפני, פחות מנסה לברוח והרבה יותר רגוע, שמח ועצלן כטבעו.

בין אם אתם פוגשים חתולי רחוב קטנים ורוצים לעזור להם להאריך את חייהם או מגדלים חתול בבית, חשוב לפנות לוטרינר ולקבל ייעוץ לגבי עיקור וסירוס חתולים. התוצאות יכולות להפוך מטרגיות לאנושיות ומשמחות.