פעם חיי כלב היו אכן חיי כלב. הוא היה זרוק בחצר, קשור במקרה הרע, משוחרר במקרה הטוב. מכורבל בסמרטוטים או לכל היותר משודרג עם מלונה קטנה ובקיבתו העצמות והשאריות של ארוחת בני הבית. היום ישנם כלבים שחיים טוב יותר מאנשים – יש להם מיטה מפנקת במרכז הסלון, כמות צעצועים שלא הייתה מביישת ילד בן 3, טיפולי שיננית אצל הוטרינר, ניקוי ציפורניים אצל הספר ובנוסף, כולם כבר מזמן יודעים שזה ממש לא בריא לתת עצמות לכלבים. בשוק קיים היום מגוון גדול של אוכל לכלבים – מזונות יבשים, רטובים, עתירי תוספים, מזונות לכלבים קטנים, לגדולים, גורי כלבים, לבוגרים, לבעלי צבע פרווה מסוים או לבעלי רגישות למזון מסוים ואפילו קיים מזון לכלבים שצריכים דיאטה.

אך השפע הזה מהווה גם בעיה, עכשיו כשישנן כל כך הרבה אפשרויות, איך אדע איזה מזון מתאים בדיוק לכלב שלי?

השלב הראשון לפני בחירת המזון הוא להכיר היטב את אופיו של הכלב שלך, סגנון חייו וצרכיו התזונתיים הייחודיים.

אנו מציעים להתייחס לנקודות הבאות:

 אוכל לכלבים | גורי כלבים

1. “גזענות” לשמה – אנחנו לא רוצים להישמע גזעניים או משהו, אבל סוג הכלב, בין אם הוא מעורב או כלב גזעי, משחק תפקיד חשוב בבחירת המזון. אם לא תעשו התאמה מדויקת, הכלב עשוי לקבל כמות מזון שלא מתאימה לו או במינון לא נכון של רכיבים תזונתיים. בקטגוריית גזע קטן לצורך העניין נכנסים כלבים ששוקלים עד 10 ק”ג, בינוניים שוקלים בין 10 ל- 25 ק”ג והגזעים הגדולים נוסקים מעל ל- 25 ק”ג. חשוב להסתכל על אריזת המזון ולראות למי היא מתאימה. אגב, מומלץ לשקול את הכלב אצל הווטרינר אחת לתקופה ולראות על כמה הוא עומד. אולי מבלי ששמתם לב משקלו גדל ב-5 קילו והוא נכנס לקטגוריה חדשה.

2. גיל זה לא רק מספר – גם אם הכלב שלכם בן ה-10 קופץ ומשתולל כמוכה בעיות קשב וריכוז  הוא בכל זאת כבר לא גור. בכל גיל הכלב שלכם צריך לקבל מזון עם הרכב תזונתי הנותן מענה לצרכים הפיזיולוגיים של הגוף המאפיינים את אותו הגיל. מזון לגורים עשיר באנרגיה אינו מתאים לכלב מבוגר שמרבית שעות היום רובץ בכורסא מול הטלויזיה, לכן כשאתם משוטטים בחנות החיות חפשו את המזון שמתאים לגיל של החמוד שלכם. למעשה אתם צריכים למצוא אריזה שמתאימה גם לגודל הכלב שלכם וגם לגילו.

אפשר להיעזר בבעל החנות או בוטרינר כדי למצוא מה הכי מתאים, אך קחו בחשבון שלעיתים מסתתרות מאחורי ההמלצה גם סיבות מסחריות שלאו דוקא קשורות לצרכים האמיתיים של הכלב שלכם, לכן אל תסתפקו בהמלצה, קיראו את התווית, השוו למזונות אחרים ובקשו הסברים. היו פעילים בנושא – הרי מדובר בבריאותו של היצור הכל כך אהוב עליכם ואתם הם אלה האחראים לבריאותו ולאיכות חייו.

3. המחלקה לצרכים מיוחדים – החמוד שלכם משמין בקלות? כל שינוי תזונתי שולח אותו לשלשל מאחורי השיחים? הוא סובל מקשקשים? רגיש ללקטוז? לחץ דם גבוה? כלבים דומים מאוד לבני האדם וגם להם ישנן רגישויות ומגבלות שמצריכות תזונה מיוחדת. ישנם כלבים שהעור שלהם רגיש יותר, שהם סובלים מעודף משקל, שהם אנרגטיים במיוחד או עצלנים במיוחד. לכל מאפיין כזה ניתן להתאים תזונה ספציפית, עם כמויות נכונות של חלבון, שומנים, ברזל ועוד. המענה הנכון ישפר משמעותית את חיי הכלב, ישמור על בריאותו ויאריך את ימיו. גם במקרה הזה, שאלו, קיראו תויות, והשוו.

4. אוכל שיש לו אימא ואבא – יש בשוק המזון לחיות מחמד בישראל כמות של חברות מזון גדולה מאוד יחסית לכמות הכלבים בארץ. בין כל החברות האלה ישנו רק מספר מצומצם של מותגים שהם חזקים ומוכרים במיוחד, לרוב אלא חברות שהשקיעו רבות באופן מקצועי בתחום ההזנה לבעלי חיים וקידמו את התחום.

אם בתחום האופנה לא תמיד יש משמעות למותג מלבד תג המחיר היקר, אז בתחום המזון לחיות לעיתים קרובות יש ועוד איך. מאחורי השמות יש איכות ואמינות. אם תחסכו ותתנו לכלב שלכם מזון של חברה לא מוכרת, אתם עלולים לגלות ברבות הימים שהוא סובל מחוסרים תזונתיים, שהפרווה שלו לא בריאה ושהתפתחו אצלו בעיות בריאותיות. בנוסף, ככל שחומרי הגלם במזון איכותיים יותר והוא אינו מכיל חומרי מילוי המנפחים אותו, הרי שכמות ההאכלה היומית לכלב קטנה יותר והמזון חסכוני יותר. שימו לב והשוו גם כמויות האכלה הנמצאות בטבלת ההאכלה. כמות האכלה מורה על איכות המזון ונעכלותו.

עדיף להשקיע במזון איכותי, כי לטווח הארוך זה גם יחסוך לכם הרבה מאוד כסף על ביקורים אצל הווטרינר. לא תמיד, כמובן, אבל בגדול זה די נכון. לבריאות ובתאבון!

מאמר מקצועי זה נכתב בשיתוף עם ספץ המציעים אוכל לכלבים ועוד מזון ומוצרים לחיות מחמד.

לקריאה אודות בחירת אוכל בריא לכלבכם לחצו