אם החלטתם להוסיף למשפחה בן בית נוסף ואימצתם לכם כלבה, חשוב להבין את הצורך והסיכון בעיקורה. בניתוח העיקור מוציאים את שחלות הכלבה וברוב המקרים גם את הרחם. עושים זאת על מנת למנוע את האפשרות שהכלבה תביא גורים לעולם וכדי למנוע ממנה להתייחם.

עיקור כלבות מומלץ לבצע בגיל חצי שנה, לפני הייחום הראשון שלהן. תקופת ההתאוששות מניתוח העיקור משתנה מכלבה לכלבה ותלויה גם בסוג חומרי ההרדמה שנעשה בהם שימוש בניתוח. במקרים הכי חריגים הכלבה אמורה לחזור לעצמה לחלוטין תוך מספר ימים.

ברור, כי בעת ביצוע ניתוח לעיקור קיים סיכון לכלבה כפי שקיים בכל ניתוח, אולם מהצד השני, ישנם שיקולים כבדי משקל רבים.

מדוע כדאי לבצע עיקור כלבות

מומלץ לעקר את הכלבה על מנת לשפר את מצבה הבריאותי ולהבטיחו לפרק זמן ארוך. העיקור מפחית את האפשרות של גידולי עטין ממאירים בקרב כלבות בסבירות גבוהה מאוד ומונע את סרטן השחלות והרחם, לרבות דלקות שונות העשויות להיווצר ברחם של הכלבה. עיקור כלבות מונע גם תופעות של הריון מדומה וקדחת חלב, העשויה להתרחש לאחר המלטה ולעיתים אף מובילה למוות.

מכיוון שהעיקור מונע גידולים ממאירים במערכת המין, הוכח מחקרית כי תוחלת חייהן של כלבות מעוקרות ארוכה יותר מכלבות שאינן מעוקרות. בנוסף, מכיוון שהכלבה לא נכנסת לתקופת ייחום, הסיכון לבריחה מהבית כדי לחפש זיווג מופחת משמעותית, מה שמונע גם את הסיכון להידרס ולהינשך כתוצאה מריב עם כלבות וכלבים אחרים כאשר הכלבה בורחת ונמצאת ברחוב ללא השגחה.

מבחינת הסיכונים בביצוע העיקור, הם קיימים בשכיחות נמוכה וקיימים כמו בכל ניתוח שמבוצע בהרדמה מלאה.

שיקולים בעד ביצוע עיקור

עיקור כלבות מונע מהכלבה להיכנס לתקופת הייחום, שבה הכלבים נמשכים אליה ואל הבית בו היא מתגוררת, מה שמוביל לשתן רב סביב הבית מכיוון שהכלבים מנסים לסמן אותו. בנוסף, נמנעת תופעת הדימום שמתלווה לתקופת הייחום.

הניתוח ימנע מהכלבה להביא גורים לא רצויים ובכך תימנעו ממצב שאתם נאלצים לגדל קבוצה גדולה של כלבים ולחפש להם בית, מה שבמקרים רבים מוביל בסופו של דבר להמתה של גורים שאין באפשרות הבעלים להתמודד עם גידולם.

בנוסף לשיקולים הללו, קיים גם ההיבט הכלכלי האישי שלכם. עבור חיסון כלבת ניתנת הנחה לכלבות מעוקרות. בנוסף לכך, לא תיקחו את הסיכון שאולי תצטרכו יום אחד לדאוג לצרכים של גורים רבים, שהם עסק לא זול בכלל. החל מאוכל ועד לטיפולים שחייבים להעניק לגורים כדי שלא יהוו סיכון בריאותי לעצמם ולבני הבית שלכם, יש כאן מכלול שיקולים שמוביל בסופו של דבר למסקנה שעיקור כלבות הוא דבר רצוי.