בשנים האחרונות קיימת תופעה מזעזעת בה כלבים נמצאים מתים ברחובות, כתוצאה משימוש ברעל הסטריכנין. המוות הוא אכזרי: תחילה, הם סובלים שעות ארוכות מכאבים ופרכוסים ולבסוף הם מתים מחנק.

הרעל החוקי סטריכנין והשפעתו

שמו השני של רעל הסטריכנין גם מוכר בכינויו כרעל עכברים. רעל זה משמש בדרך כלל כחומר הדברה כנגד מכרסמים וחיות קטנות. בארץ, עושים שימוש ברעל הסטריכנין בפיתיונות המיועדים למכרסמים. כלבים אשר נחשפים לפיתיונות הללו, בולעים אותם, גוססים ולבסוף מתים. השפעת החומר אצל כלבים דומה מאוד להשפעת החומר אצל בני האדם: בהתחלה הכלב סובל מהתכווצויות שרירים, לאחר מכן הוא חש כאבים עזים בכל חלקי גופו, שעות ארוכות אחר כך הוא נתקף בפרכוסים ולבסוף הוא מגיע לאפיסת כוחות, עד כדי מקרי מחנק ומוות.

בשנים האחרונות ניתן לראות כי תופעת הכלבים המשוטטים ברחוב גדלה. כתוצאה מכך מתרבים כלבי הרחוב שהופכים עד מהרה למסוכנים גם לנו – לבני האדם. כלבי הרחוב הם כלבים שאינם עברו סירוס ולכן הם מזדווגים, מתאחדים ללהקות, פוגעים בסביבה ואף בטורפים טבעיים אחרים. סירוס כלבים הוא הפתרון האידיאלי לצמצום היקף התופעה, שכן כך יהיו פחות כלבים משוטטים שיאכלו את הרעל שבפיתיונות.

סירוס כלבים

ומה החוק קובע?

החוק מגביל מאוד את השימוש ברעל הסטריכנין והוא מאושר לשימוש רק כאשר נפסלו כל האופציות האחרות. לכן, רק לאחר שתוגש בקשה מפורטת המסבירה למה נשללו שאר האופציות למניעת ההרעלה, יינתן האישור להשתמש בו. בנוסף, רק השירותים הווטרינרים רשאים לספק למוסדות ציבוריים את הרעל. חשוב לציין כי ההרעלה תעשה רק באזורים שאין בהם ריכוז אוכלוסייה גבוה, בגלל שהוא מסוכן מאוד לבני האדם.

אם בעבר החומר היה שמור מאוד, בשנים האחרונות נראה כי עיריות רבות מקבלות אישורים גורפים לשימוש בחומר זה על מנת להרעיל כלבים משוטטים. אם כך, נראה כי הורחב השימוש ברעל מעבר מבחינת מה שמתיר החוק. אז מהי הסיבה? בשנתיים האחרונות ניתן לראות כי ישנו שינוי במגמה, כאשר אם בעבר הכלבים המשוטטים היו נראים רק באזורים ממוקדים כמו בנגב ובערבה, היום הם נראים בכמויות גדולות גם במרחבי העיר ולכן הם חשופים לתאונות דרכים ונתונים למלחמות ביניהם.

סירוס כלב

ישנו יתרון חשוב מאוד בסירוס כלב. חשוב מאוד שעמותות רבות אשר נותנות מחסה לכלבי הרחוב יבחרו לסרס את הכלבים שלהן. כנ”ל לגבי בעלי הכלבים. תהליך זה לא רק ימתן את תוקפנותו של הכלב, אלא גם יצמצם משמעותית את תופעת הכלבים המשוטטים והצורך בשימוש בחומר.

אם הנכם בעלי כלבים, אתם מזומנים למרפאת ד”ר די לביצוע סירוס כלב באופן הומני, מקצועי ועם יחס אישי ואוהב לכלב שלכם.