מעוניינים לאמץ כלב מהכלבייה? מזל טוב! רק חכו רגע לפני שאתם אצים רצים לקנות שקי מזון, פינת ישיבה, עצמות פלסטיק וכדורי למשחק. דבר ראשון שעליכם לוודא הוא שהכלבים מחוסנים, מסורסים ומסומנים עם שבב. אלו הן התקנות החדשות, שנכנסו לתוקפן באמצע השנה שעברה, אשר מחייבות על פי חוק את כל הכלביות וארגוני צער בעלי חיים למיניהם, לפני מסירת הכלב לאימוץ. מטרתן, למנוע פיצוץ אוכלוסין של כלבים משוטטים ברחובות. מאמר זה ידון בבעיה, בתקנות ובפתרון.

הבעיה

מדי שנה, מתרחשות אלפי המלטות בישראל של גורי כלבים לא רצויים. בנוסף על כך, ישנה תופעה נרחבת של שוטטות כלבים נטושים וחסרי בית ברחובות, הסובלים מתנאים מחפירים ומהווים מטרד עבור התושבים. מצב בעייתי זה מסכן לא רק את הכלבים עצמם וחיות בר אחרות הבאות איתם במגע, אלא גם ובעיקר את בני האדם החשופים כעת יותר למחלות ובעיות בריאות אחרות. וזו אחת הסיבות לחשיבותו של חיסון נגד כלבת.

מה נעשה בנידון?

לפני מספר חודשים, פנה משרד החקלאות לוועדת החינוך בדרישה לאשר תקנות חדשות, בכל הנוגע לאימוץ כלבים. המטרה העיקרית, לצמצם את ריבוי אוכלוסיית הכלבים המשוטטים. התקנות אושרו וכעת כל בעל כלב מאומץ, מחויב לסרסו ולסמן אותו עם שבב זיהוי על פי חוק. כאמור, התקנות שאושרו הינן מבורכות ומעלות את המודעות לשמירה והגנה טובה יותר על בעלי החיים.

על מי החובה מוטלת?

החובה מוטלת בעיקרון על כל כלביה עירונית ועל ארגונים הפועלים למען בעלי חיים, למסור את הכלבים לאימוץ רק כשהם מחוסנים, עברו תהליך עיקור או סירוס כלבים ומסומנים בעזרת שבב (chip). אך אתם, בעלי הכלבים המיועדים, עליכם לוודא עם אותם כלביות וארגונים, שאכן ביצעו את כל הדרוש עבור הכלבים שלהם. במידה ואימצתם כלב לאחרונה ולא בדקתם אם הוא מסורס, מחוסן ובעל שבב, גשו עוד היום לבדיקה מקצועית אצל וטרינר מומחה.

העתיד

במשרד החקלאות מעריכים כי מהלך זה יביא לירידה בסבלם של הכלבים, במאמצים הדרושים ללכידתם והטיפול בהם. ככלל, סירוס כלב נועד כדי לשמור על בריאותו התקינה, למנוע מחלות ולצמצם המתה מכוונת של אותם בעלי חיים בריאים מחוסרי הבית.

איך אפשר לעזור?

דוקטור די – המרפאה הוטרינרית המומחית בכפר סבא, מודעת היטב לתקנות החדשות של משרד החקלאות ופועלת בשיתוף מתמשך עם כלביות וארגונים שונים של חיות מחמד, לחיסון וסירוס כלבים. גשו עוד היום לדוקטור די ועזרו לעשרות כלבים משוטטים למצוא בית חם, בריא ובטוח.