ישראלים רבים, כידוע, מחזיקים בביתם חיות מחמד, בין אם זה חתולים, כלבים או חיות אחרות. כשהם טסים לחו”ל, אז בדרך כלל הם דואגים להכניס אותם לפנסיון או להשאיר אותם תחת השגחה של בן משפחה, חבר או מכר. אך מה קורה כשהם רוצים לטוס איתם, בין אם זו טיסה קצרה או ארוכה? כאן יש שורה של פרוצדורות שצריך לבצע בטרם עולים עם חיית המחמד על המטוס.

לפני שנסביר על הפרוצדורה של הטסת בעלי חיים, חשוב להדגיש, לא מדובר אך ורק בחיות מחמד. הפרוצדורות חלות גם על חיות אחרות, למשל כאלה שאמורות להגיע לגני חיות, מעבדות או מקומות אחרים. הסיבה היא, שכל מדינה ובפרט מדינות שהן חלק מגוש משותף (האיחוד האירופי למשל), מגבשות נהלים וכללים כיצד לנהוג במקרים שכאלה, על מנת שלא יווצר מצב שייכנסו לשטחן חיות אסורות או כאלה שיש להן מחלות או דברים שעלולים להיות מסוכנים לכלל הציבור.

לפני שנסביר כיצד מתבצעת הטסת בעלי חיים, חשוב לומר כל התהליך חייב להתבצע זמן מה לפני הטיסה ויש להציג את כל האישורים לצורך העלאת החיה אל המטוס מספיק זמן לפני מועד הטיסה על מנת שהכל יהיה מסודר כנדרש.

לעבור דירה עם כלב

מה צריך לעשות בשביל להטיס בעל חיים?

בשלב הראשון יש לפנות לשירותים הווטרינריים בשביל לקבל הסבר מפורט על הנהלים וכן הסבר כיצד מתבצע התהליך בפועל, כלומר טיסה וכדומה.

בשלב השני יש להעניק לחיה את כל החיסונים הנדרשים על מנת שהיא תוכל לעלות על המטוס ולקבל אישור כניסה למדינה אליה טסים. החיסונים הם על פי כללי מדינת ישראל וכן המדינה אליה טסים. הסיבה שצריך לבצע את התהליך זמן לפני הטיסה ולא ביום לפני הוא, שישנם חיסונים שצריך לבצע אותם מספר ימים לפני, ומה עוד, מאחר ומדובר בטיסה, על מנת שהכלב או החתול לא ירגישו רע במהלכה, מומלץ לבצע את החיסון כמה ימים לפני המועד.

כמו כן, יש להסדיר את כל העניין של הרישוי, הן במקרה ומדובר בחיית מחמד שמתכוונים לטוס ליעד מסוים והן במקרה ומדובר בחיה שמתכוונים לייצא אותה לחו”ל. כאן המקום לומר, שאם מדובר ביצוא, צריך גם להסדיר את כל ההליכים שמאפשרים זאת. מן הסתם, אם מדובר בחיה נדירה צריך לקחת בחשבון שאסור לייצא חיה שכזו.

במסגרת הסדרת הרישיון של חיית המחמד, הרי שהיא צריכה להיות עם שבב שניתן לקרוא אותו, וכן צריך להחזיק אישורים שהיא מחוסנת, ואיננה חולה. יש לבצע בדיקת דם לגילוי נוגדנים לכלבת ומחלות אחרות.

מלבד כל הדברים הנ”ל, צריך לקנות כרטיס טיסה לחיה בהתאם למשקלה, כאשר הכרטיס מאפשר לעלות את החיה אל תא המטען שם היא תשכן בכלוב שיתאים לגודל שלה. במידה ויהיה צורך תתבצע הרדמה לפני הטיסה, על מנת שתוכל לעבור את הטיסה בשלווה.