לכל בעלי הכלבים מביננו ידועה העובדה שהולכי הארבע שלנו נמצאים בסיכון גבוה לחטוף מגוון סוגי תולעים, שלרוב באים לידי ביטוי כטפילי מעיים. זוהי בעיה נפוצה וטורדנית ועלינו, כאלו אשר דואגים לכלבים שלנו, מוטלת האחריות להיות ערניים ולשים לב על מנת לזהות מקרים של הופעת תולעים אצל הכלבים ולמנוע ממנה להתגבר ולסכן אותם באופן ממשי.

מידע חיוני על חיות מחמד

סוגי תולעים אצל כלבים

מבין מגוון סוגי התולעים אנו יכולים להבחין בכמה נפוצים ותדירים דוגמת תולעים עגולות, תולעים שטוחות ותולעי קוקידיאה. מהן תולעים עגולות? אלו תולעים שאורכן כ-2-7 ס”מ והן הנפוצות ביותר, בעלות ראש נפוח וצבע לבן, הגורמות לכלב לשלשולים, הקאות ובטן נפוחה. ניתן להבחין בהן כשנמצאות בצואת הכלב, אשר מהווה את הגורם להדבקות בכלבים אחרים שמרחרחים אחד את השני. סוג נוסף הוא התולעים השטוחות שצבען גם לבן והן נראות כפתיתי אורז. גם הן נפוצות מאוד אצל הכלבים וגורמות לתופעות של קיבה רגיזה ואובדן של משקל. ההידבקות בתולעים שטוחות נעשית באופן של בליעת פרעושים על ידי הכלב, כאשר התולעת השטוחה היא גלגול של הפרעוש אחרי שעובר תהליך ביולוגי מסוים. גם את התולעים השטוחות ניתן לזהות במבט על צואת הכלב. תולעי הקוקודיאה, בניגוד לסוגי התולעים האחרים אצל כלבים שראינו קודם לכן, הן תולעים מסוג מיקרוסקופי שנמצאות בתוך המעיים של הכלב. הסכנה שתולעי הקוקיאידה גורמות אצל גורי כלבים למשל, מתבטאת בשלשולים ואילו אצל כלבים בוגרים הסכנה באה לידי ביטוי בהחלשת המערכת החיסונית. תולעים אלו לא תמיד נמצאות במצב פעיל במעיים של הכלב, אך יכולות להתפרץ במצבים של חוסר היגיינה, צפיפות ולחץ נפשי של הכלב. ניתן לזהות אותן אם הכלב לא מגיב טוב לטיפול נגד תולעים עגולות ואז דרך עריכת בדיקת מעבדה מיקרוסקופית אצל הווטרינר.

מניעת תולעים אצל כלבים

חשוב מאוד לטפל בכלב שלנו באופן עקבי ורציף, על מנת לא להגיע כלל למצב בו הוא נמצא בסיכון גבוה יותר להידבק בתולעים, שגם ככה נפוצות מאוד אצל כלבים. הדבר החשוב ביותר שאתם צריכים להקפיד עליו הוא חיסון הכלב שלכם במועדים הדרושים וכן לשמור על סביבה נקייה והיגיינית בה הוא חי ונמצא. שמרו שהסביבה בה הוא ישן ואוכל תהיה תמיד נעימה וללא לכלוך שזרוק מסביב. אם אתם גרים בבתים פרטיים והכלב עושה את צרכיו בחצר הבית, חשוב שתקפידו לאסוף את הצואה, שלא תישאר על הדשא ותגרום להתפתחות זיהום ובקטריות, שיכולות לתקוף את הכלב שנמצא באופן תדיר בחצר. חשוב מאוד גם לזכור שגם אנחנו, בעלי הכלבים יכולים להידבק בתולעים, כיוון שהן עוברות במגע. לכן, כל פעם אחרי מגע עם הפרשה של הכלב עלינו לרחוץ ידיים היטב, גם אם רק נגענו אפילו באדמה עליה עשה הכלב את צרכיו.