סינדרום הכלב השחור: מדוע אלה נותרים במקלטים בעוד שחבריהם בהירי הפרווה מוצאים בית?

אחת התופעות המוכרות ביותר למתנדבים במקלטים לבעלי חיים, היא תופעת “סינדרום הכלב השחור” או במילים פשוטות – התופעה בה כלבים בעלי פרווה כהה ושחורה, נשארים מאחור במקלט בעוד כלבים בעלי פרווה בהירה מוצאים בית ומשפחה חדשה. אז מה עומד מאחורי התופעה הזו ומה ניתן לעשות בנושא? על כך במאמר הבא.

על תמונות, דעות קדומות וכלבלבים

כשמדברים על תופעת “סינדרום הכלב השחור” ההערכה היא שישנן כמה סיבות לתופעה, שרובן קשורות למערכת ההבנות, הסמלים והדעות שלנו כבני אדם, אותם אנחנו נוטים להשליך על הכלבים במקלטי בעלי החיים. הדוגמה הטובה ביותר לכך, היא ריבוי האמונות התפלות הקשורות בצבע השחור ובפרט, בחיות שחורות, שעל פי אותן אמונות, מביאות עמן “מזל רע” לכל מי שבא במגע איתן או אפילו עובר על ידן (אמונת החתול השחור למשל). דוגמה נוספת להשפעת מערכת הסמלים והדעות שלנו על הבחירה שלנו לגבי אימוץ כלב, קשורה דווקא למסרים שאנחנו מקבלים מספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה, שם הכלב השחור מוצג לרוב כאגרסיבי ותוקפני (דוגמה טובה לכך ניתן למצוא ב”כלבם של בני בסקרוויל” מעלילות שרלוק הולמס, שם מתואר כלב תוקפני ואלים במיוחד) ולמעשה, במחקר שנערך לאחרונה, נמצא שאנשים שונים אכן נוטים לדרג כלבים בעל פרווה כהה כאגרסיביים יותר לעומת כלבים בהירי פרווה – למרות שאין לכך שום בסיס מאומת.
סיבה נוספת שבגללה נוטים להאמין שהסיכויים של הכלב השחור למצוא משפחה חדשה פחותים יותר לעומת כלבים אחרים, קשורה בעובדה שכלבים שחורים לא מצטלמים “טוב” או “יפה מספיק” לעומת הכלבים הבהירים. הסיבה הזו משפיעה על היכולת של העמותות והמקלטים השונים לפרסם את תמונתו של הכלב, על מנת למשוך אנשים לאימוץ.

סינדרום הכלב השחור – מה אפשר לעשות?

אחרי שהבנו את הסיבות השונות שבגללן רוב הכלבים השחורים אינם מוצאים בית חדש, נשאלת השאלה מה אפשר לעשות בנושא? ובכן, התשובה לשאלה הזו היא פשוטה – לאמץ! כשאתם מגיעים למקלט או לעמותת בעלי חיים, נסו לפעול מתוך המודעות לתופעה ואמצו כלב שחור, אנחנו בטוחים שתמצאו שהאהבה – היא אותה אהבה. כמובן, שלאחר האימוץ אתם מוזמנים למרפאה של ד”ר די בכדי לדאוג לכל הטיפולים המשלימים עבורו – החל מסירוס הכלב ועד ביצוע חיסון נגד כלבת. מדובר בטיפולים חשובים ומצילים חיים עבור כל כלב וכלב ולכן, חשוב לבצע חיסון נגד כלבת לצד סירוס כלב, בין אם יש לכם כלב בהיר – או כלב שחור.