מחלות בדרכי השתן התחתונות נפוצות בחתולים, ופוגעות בשלפוחית ו\או בשופכה (הצינור שמוביל את השתן משלפוחית השתן אל מחוץ לגוף).
ברוב החתולים עם מחלות בדרכי השתן התחתונות יופיעו הסימנים הבאים:

- התאמצות בזמן מתן שתן.
- יללות כאב בזמן מתן השתן.
- השתנה תכופה ודחופה.
- כמויות שתן קטנות מהנורמאלי.
- השתנה מחוץ לארגז החול.
- לעיתים שתן דמי.
- במקרים רבים ניתן לראות גם ליקוק של אזור איבר המין.

הגורמים למחלות בדרכי השתן התחתונות יכולים להיות, זיהומים (נגיפים, חיידקים), אבנים בדרכי השתן ובשלפוחית השתן, חסמים חלבוניים (plugs) , גידולים ועוד. למרבה הצער, ביותר ממחצית המקרים לא ניתן למצוא גורם למחלה.

מחלות חתולים בדרכי השתן

חסימה של השופכה

חסימה חלקית או שלמה של השופכה הינה אחת מהתוצאות המסוכנות של מחלות בדרכי השתן ומהווה מקרה חירום. חתולים זכרים נמצאים בסכנה גדולה יותר מנקבות, עקב אורך השופכה וקוטרה הצר.
חסימה של השופכה מהווה סכנת חיים ודורשת טיפול וטרינרי מידי.

סימנים של חסימת השופכה
ניסיונות השתנה חוזרים ונשנים תוך יצור שתן מוגבל, יללות כאב תוך כדי השתנה או ניסיון להשתנה, ליקוק איבר המין. במקרים של הופעת סימנים אלה יש לפנות לווטרינר באופן מיידי.

חתולים עם חסימה של השופכה נמצאים במצב בו הכליות אינן מנקזות רעלנים מהדם ומתקשות לשמור על מאזן נוזלים ואלקטרוליטים תקין. עיכוב בטיפול הרפואי לשחרור החסימה עשוי להסתיים במוות.

טיפול רפואי 
החדרת קטטר לשלפוחית השתן לשחרור החסימה. לאחר שחרור החסימה, המשך טיפול בהתאם למצב החתול תוך מעקב אחר תפקוד הלב ברישום א.ק.ג. יש צורך בעירוי על מנת לתקן את מאזן הנוזלים והאלקטרוליטיים. לרוב יש גם צורך באנטיביוטיקה ותרופות המרחיבות את השופכה ומקלות על מתן השתן. אורך האשפוז תלוי בחומרת ומשך החסימה. בחלק ניכר מהמקרים ישנה נטייה לחסימה חוזרת במהלך השבועות שלאחר השחרור.

ליצירת קשר עם המרפאה הוטרינרית כפר סבא

 

אבנים בשלפוחית

אבנים בדרכי השתן או בשלפוחית השתן נוצרות מהצטברות של מלחים ומינרלים המצויים במזון, בשילוב של תנאי חומציות וסביבה בשלפוחית השתן. רוב האבנים הן מסוג סטרובייט (על בסיס של מלחי מגנזיום) או קלציום אוקסלט (סוג של מלח-סידן).

כיום, מירב המזונות המסחריים של חתולים מיוצרים כך שהם מקטינים את הסיכוי ליצירת סטרוויט, על- ידי הורדת רמות המגנזיום ויצירת שתן חומצי יותר.

טיפול בחתול עם אבנים בדרכי השתן ניתן בהתאם לאופי האבנים- הסוג, הגודל והכמות. בחלק מהמקרים דיאטה מיוחדת תוביל להמסת האבנים לאורך זמן, ולמניעת היווצרות בעתיד. במקרים אחרים יש צורך בטיפול כירורגי.

לקריאה על טפיל הטוקסופלזמה אצל חתולים

טיפול כירורגי

בחתולים שנחסמים,למרות הטיפול התרופתי, ממליצים על ניתוח הקרוי "perineal urethrostomy " האמור למנוע חסימות נוספות בעתיד. ניתוח זה מומלץ רק בחתולים שמופיעה בהם חזרתיות של החסימות.

פרוגנוזה

בחתולים מטופלים, הפרוגנוזה טובה מאוד, והסיכון לחסימה חוזרת קטן מאוד.

טיפול בבית

הטיפול בבית תלוי בגורם לחסימה, מצב החתול וההיסטוריה הרפואית.
- שינוי תזונתי- מזון s\d לחודש הראשון ואחר-כך c\d של חברתhills .
- מים נקיים וטריים זמינים במהלך היום כולו.
- ארוחות קטנות לעיתים קרובות.
- ארגז חול נקי ונגיש.
-  והחשוב מכולם- מעקב אחר החתול, על מנת לאתר חסימה אפשרית מוקדם ככל האפשר.

לייעוץ ובדיקה, אתם מוזמנים לתאם תור במרפאתנו ונשמח לעמוד לשירותכם :)