שעלת היא מחלה הפוגעת בדרכי הנשימה, גם באלו של בני אדם וגם באלו של כלבים, בין היתר. הנגיף העיקרי המעורר את השעלת נקרא פארא-אינפלואנזה, אליו מצטרפים בדרך כלל חיידקים נוספים, המגבירים את המצב הבריאותי הזה המתואר ברפואה כטרכאו-ברונכיטיס. כיצד מחלת השעלת באה לידי ביטוי אצל כלבים? האם ניתן למנוע את הופעתה מראש? תשובות לשאלות חשובות אלו תוכלו לקבל בכתבה הבאה.

הקשר בין שעלת אצל כלבים לחיסונים

הופעה ותסמיני שעלת כלבים

מחלת השעלת אצל כלבים מתפתחת בעיקר במקומות בהם יש עומס מבחינת תערובות כלבים, לכלוך, דוחק וצפיפות – פרמטרים המאפיינים בעיקר מכלאות והסגרים עירוניים, שמציגים תנאים דלים בתברואה והיגיינה. לא רק שהמחלה עצמה מדבקת מאוד, משך ההדבקות יכול להתארך גם עד שבועיים שלמים, למרות שהכלב החולה יכול להבריא גם לאחר שבוע בלבד. תסמיני שעלת הכלבים באים לידי ביטוי בשיעול צורמני, חזק ויבש, שלעיתים גם מלווה בניסיונות הממחישים הקאה. נוסף על כך באפו של הכלב יופיעו הפרשות ריריות ושקופות סביב הנחיריים. אם הכלב ממשיך בשגרת התיאבון הרגילה שלו, שותה ואוכל ללא שינוי משמעותי, אלו נחשבים לתסמינים הקלים יותר של המחלה. אך במקרים קשים יותר ניתן יהיה להבחין בחום גבוה, אפאטיות מצד הכלב, איבוד תאבון, דלקת ריאות ובמקרים שאינם נפוצים, אך חמורים ויכולים להתרחש – גם מוות יכול להיגרם במצב קיצוני. כמובן שמקרים קיצוניים יהיו נפוצים יותר להתרחש אצל כלבים גורים, שלא חוסנו כראוי וגם אצל כלבים חולים או מבוגרים שלא ניחנו במערכת חיסונית חזקה.

חיסוני כלבים זה קריטי

חיסוני כלבים זה עניין קריטי, כיוון שהיעדר או חוסר של סדרת חיסוני כלבים ברמה כזו או אחרת יכול להביא להידבקות מיותרת בשעלת כלבים בפרט ושלל מחלות כלבים באופן כללי. חשוב מאוד לזכור וליישם את הצורך הבלתי מתפשר בחיסוני כלבים מתאימים שנעשים גם בטווחי הזמן הנכונים. כך ניתן יהיה למנוע מצבים קשים וחמורים של הזנחה או הדרדרות בריאותית של הכלב. הכלי היעיל ביותר אם כן במניעת שעלת כלבים, בא לידי ביטוי בחיסון משושה המהווה הגנה ראשונית ובסיסית נגד תסמיני המחלה המוקדמים, חיסון מיועד נגד שעלת כלבים שמוחדר לנחיריים של הכלב ולא על ידי זריקה. חיסון זה חשוב לבצע כשבועיים לפני חשיפת הכלב לחברת כלבים זרים אחרים, כמו למשל לפני כניסה לפנסיון. אם יש לכם גור, חשוב למנוע את ההתערות שלו עם חברת כלבים מרוכזת בגיל מוקדם מידי וכמובן ללא חיסוני כלבים. במקרה וכלבכם כן נדבק בשעלת מכלאות ישנו מדרג טיפולים המתאים לכל מיני שלבים של המחלה, כאשר יכול לבוא לידי ביטוי בטיפול אנטיביוטי במקרה קל ועד לאשפוז במקרים קשים יותר.

חשוב לזכור שאנחנו בעלי הכלבים אחראים באופן מלא ויחידני על בריאות הכלב שלנו ועל מנת לשמור על בריאותו התקינה ועל איכות חייו לאורך שנים, חשוב להקפיד על חיסוני כלבים בזמן.