אחד השלבים המוכרים בחייו של גור הכלבים שלכם הוא הסירוס. רבים מתלבטים האם לפנות לוטרינר שמבצע סירוס כלבים ואינם מכירים את היתרונות של התהליך. מאלפים רבים ממליצים על תהליך הסירוס כחלק מתהליך האילוף. הם מבקשים לבצע את הסירוס לפני תהליך האילוף. מהו הקשר בין הסירוס והאילוף וכיצד הוא בא לביטוי בהתפתחות הטבעית של הכלב?

הקשר בין סירוס הכלב לאילוף

האם אחרי הסירוס הוא יפסיק ללעוס נעלי בית?

לפני שנענה על השאלה הזו, כדאי להבין מהו תהליך הסירוס.

סירוס כלבים מוצע לגורים בגילאי חצי שנה ומעלה. בגילאים אלו הופכים הגורים לכלבים בוגרים כשהם חווים למעשה גיל התבגרות לכל דבר. הם מושפעים משינויים הורמונליים אשר משפיעים גם על ההתנהגות שלהם ויכולים להפוך לתוקפניים.

תהליך הסירוס מסייע לנו לשלוט בהתנהגות הזו. על ידי סירוס אנחנו עוצרים למעשה את ההתבגרות המינית של הכלב ומבססים את השגרה שלו. בעידן שבו כלבים רבים משוטטים, כלב שאינו מסורס יכול לברוח ולחפש נקבות למגע מיני, זאת בגלל הדחף המיני הבלתי נשלט שמלווה כלבים שאינם מסורסים.

סירוס הכלב מסייע לנו למנוע מצבים שבהם הכלב מכניס להריון כלבות, נדבק במחלות שונות או בורח. בנוסף כאמור, הסירוס מסייע בשליטה על התנהגות הכלב ולמעשה יוצר התבגרות מהירה יותר.

תהליך הסירוס עצמו פשוט למדי. במהלכו מוצאים שקי האשכים ומוסרים. במקרים מסוימים ניתנת גם זריקה הורמונלית שמרגיעה את חוסר האיזון ההורמונלי. בנוסף, ישנם מקרים בהם סירוס כלבים נעשה באמצעות הליך כירורגי נרחב יותר, בעיקר כאשר שקי האשכים לא צנחו. בדרך כלל התהליך פשוט ואינו גורר בעיות מיוחדות.

בין סירוס ובין אילוף

כפי שכבר ציינו, מאלפי כלבים רבים מבקשים מבעלי הכלבים לסרס את הכלב לפני תחילת האילוף. הסיבה לכך נגזרת מהקשר הישיר בין הסירוס ובין שינויי התנהגות אצל הכלב. סירוס כלב צעיר במהלך ההתבגרות ההורמונלית שלו עשויה ברוב המקרים לשנות את התנהגותו.

כלב שהיה עד כה אגרסיבי, קפץ על אנשים, ניסה לנשוך או ברח כדי לחפש נקבה למגע מיני, הופך בדרך כלל להרבה יותר רגוע לאחר הסירוס. הבגרות הזו שבאה עם סירוס כלבים יכולה לעזור בתהליך האילוף, שכן הכלב הרבה יותר קשוב לבעליו ולמאלף.

חוסר האיזון ההורמונלי שמלווה את חייו של הכלב לפני הסירוס מפריע לאילוף, כיוון שהכלב מתקשה לעקוב אחר פקודות, ליישם אותן באופן קבוע ולהפוך אותן לשגרה. למרות שניתן ורצוי לאלף את הכלב כבר מתחילת הדרך, בתקופת ההתבגרות המינית, לפני הסירוס, הוא נוטה להיות פרוע יותר ולכן האילוף לא תמיד יהיה אפקטיבי.

אז מה עושים?

לפני כל החלטה כדאי להתייעץ עם הוטרינר המטפל. הוטרינר יבדוק במהלך מפגשי החיסון את מצב הכלב ויראה האם הוא מוכן לסירוס. כאשר הוא יהיה מוכן לסירוס ימליץ הוטרינר האם לעשות זאת כעת או להמתין, בהתאם להתנהגות הכלב. הסירוס עצמו נעשה במסגרת טיפול של יום אחד, במהלכו משאירים את הכלב אצל הוטרינר ומגיעים לאסוף אותו לאחר כמה שעות.