מחלת הכלבת היא מחלה שמלווה אותנו בחיים המשותפים עם בעלי החיים שלנו מאז ומתמיד. כבר כמה עשורים שאנחנו מצליחים למנוע הידבקויות במחלה, אשר נגרמת מנשיכת בעלי חיים, באמצעות חיסון כלבת שניתן לכלבים ולחתולים על ידי הווטרינר באופן קבוע פעם בשנה, כך לפי הנחיות משרד הבריאות. מהי מחלת הכלבת? מה כדאי לעשות כדי למנוע אותה? מה עושים במקרה של נשיכה? ננסה לענות על כל השאלות במאמר זה.

מחלת הכלבת – למה היא כל כך מסוכנת?

מחלת הכלבת נגרמת כאמור מנשיכת בעלי חיים. בעל חיים שננשך על ידי בעל חיים אחר וגם אדם שננשך על ידי בעל חיים שנושא את המחלה יכולים לחלות ומצבם הבריאותי עלול להידרדר באופן מהיר. במרבית המקרים המחלה מביאה גם למוות.

וירוס הכלבת תוקף כלבים, חתולים ובני אדם בצורה אכזרית במיוחד. הוא תוקף את מערכת העצבים ואת המוח וכך יוצר למעשה מצב של שיתוק. מערכות הגוף הולכות ומשתתקות ומפסיקות למעשה למלא את תפקידן. התהליך הזה הוא תהליך הדרגתי אך הוא לוקח זמן קצר ולכן המחלה נחשבת לקטלנית כל כך.

למרות שחוסר טיפול במחלה יוביל ככל הנראה למוות, קיים טיפול שיכול למנוע את ההשלכות הרבות. זהו טיפול שצריך להיעשות מיד עם הנשיכה ובשלבים הראשונים של ההידבקות. המצב הקריטי של המחלה מתחיל כאשר הוירוס מגיע אל בלוטות הרוק, שדרכן הוא מתפשט לכל הגוף.

בין הסימנים הנפוצים למחלת הכלבת: שינויים בהתנהגות באופן בולט, יציאת קצף מהפה, פחד משתייה של מים ובליעתם, שיתוק במערכות הנשימה וחולשה כללית.

חיסון נגד מחלת הכלבת

חשוב לציין שכל היונקים יכולים להידבק במחלה, על אף שהכלבים נחשבים למפיצים העיקריים שלה יחד עם שועלים וחתולים.

מה עושים כשננשכים?

כאשר אדם ננשך על ידי כלב או חתול שעלולים להיות חולים בכלבת, חשוב לקחת ברצינות את הנושא ולא להזניח. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לפנות לבדיקה רפואית בקופת החולים או בבית חולים. בנוסף, יש לשטוף את אזור הנשיכה במים וסבון. חומרי החיטוי שנמצאים בתוך הסבון יכולים לעזור למנוע את המחלה, שכן הוירוס רגיש מאד לחומרי חיטוי. בהמשך מטפלים בנשיכה על ידי חיסון טטנוס וטיפול באנטיביוטיקה. בנוסף, מקבלים חיסון נגד כלבת שמורכב מכמה זריקות שניתנות במשך מספר ימים מיום הנשיכה.

אם ננשכת על ידי כלב שאתה מכיר או שנמצא בסביבה, יש לקרוא למשרד הבריאות שיתפוס את הכלב. הכלב ייכנס להסגר על מנת לבדוק האם הוא חולה במחלה. לפי החוק בישראל, הכלב יישאר בהסגר של משרד הבריאות במשך 10 ימים, כדי לוודא שאינו חולה במחלה.

חיסון נגד כלבת – מונע את התפרצות המחלה

הדרך הטובה ביותר להימנע מהידבקות בכלבת, הן אצל הכלב שלנו והן אצלנו, היא להקפיד על חיסון לכלבת מדי שנה. החיסון ניתן על ידי הוטרינר ומתאים לכלבים ולחתולים. החיסון צריך להינתן לחיה מגיל צעיר ולאורך כל חייה ואין להסתפק בחיסון אחד, במיוחד כאשר מדובר בכלב צעיר.