מחלת הכלבת נחשבת לאחת המחלות המסוכנות ביותר לבעלי חיים וכן לאנשים. במשך מאות ואלפי שנים, עד להופעתו הראשונה של חיסון נגד כלבת, התמודדו אנשים עם ההשלכות המסוכנות והקטלניות של המחלה.

הנגיף מגיע למערכת העצבים ותוקף אזורים במוח, הוא משפיע כך על ההתנהגות. אצל כלבים שינויי ההתנהגות מהווים סימן ראשוני להופעתה של המחלה, כאשר כלב שעד כה היה ידידותי הופך פתאום לתוקפני ולמסוכן. בעלי חיים שהופכים תוקפניים בגלל המחלה יכולים בקלות לתקוף גם בני אדם ולהדביק אותם באמצעות וירוס הכלבת העובר דרך הרוק אל זרם הדם של אותו אדם.

הנגיף משפיע על יכולת הבליעה, על יכולת הריור, על היכולת להתמודד עם אור חזק, על מערכת העצבים ולבסוף גם על התנועה, כאשר היא עלולה לגרום לשיתוק חריף. תופעות המחלה יכולות לבוא לכדי ביטוי במשך חודשים ארוכים עד שהן הופכות לברורות ומוגדרות. הדרך הכי טובה להימנע מהידבקות במחלה היא חיסון כלבת שניתן לחיות המחמד שלנו.

חיסון נגד כלבת

חיסון נגד כלבת – הכל בזכות לואי פסטר

חיסון כלבת ראשון פותח בשנת 1880 על ידי לואי פסטר. פסטר, שידוע כאבי המיקרוביולוגיה, ערך ניסויים בכלבים נגועים ובדק את מוצאו של החיידק. הניסויים שערך פסטר בכלבים חולים בתרביות מוחלשות של הנגיף, אותם הפגיש בכלוביהם עם ארנבונים חיים.

לאחר מחקר ארוך הגיע לתרכיב החיסון הראשון, שנוסה לראשונה על בני אדם בשנת 1885. פסטר טיפל בילד שננשך בכמה מקומות בגופו על ידי כלב משוטט. הוא הזריק לו את התרכיב הראשוני של החיסון וניטר את השפעת החומר הפעיל על גופו במשך מספר ימים, תוך שהוא זוכה לקיטונות של בוז מהקהילה המקומית. עם זאת, לאחר מספר ימים התאושש הילד וחייו ניצלו.

לאחר כעשרים שנה התפתח המחקר בנושא הכלבת בזכות מדען נוסף, נגרי. נגרי זיהה את גורמי המחלה והכתיב כיצד לזהות את הופעתה של כלבת אצל כלבים ואנשים.

חיסון שהשתדרג במהלך שנים

למרות שהיום חיסון נגד כלבת הוא תהליך פשוט מאד, הוא עבר מספר תהליכים עד שהוסדר החיסון המוכר היום. בעבר חיסון כלבת התבצע בעזרת כמה עשרות זריקות בבטן החולה. היום המצב הוא שונה ויש חיסון למניעת כלבת לצד טיפול שניתן מיד עם נשיכת הכלב. בנוסף, קיים טיפול שניתן 10 ימים לאחר הפגיעה וכן מספר פעמים לאחר מכן.

החל משנת 2002 חובה על כל אדם המחזיק כלב משלו לחסן את הכלב החל מגיל 3 חודשים. חיסונים לכלבים תקפים לשלוש שנים אך החוק מחייב לחסן את הכלב בכל שנה. ארגון הבריאות הבינלאומי ממליץ על חיסון נגד כלבת בכל שישה חודשים במדינות בהן אחוז החולים בכלבת גבוה יותר.

בישראל, כל אדם שננשך או נשרט על ידי כלב חייב להגיע לרופא שיבדוק האם יש צורך במתן טיפול נגיד כלבת.