בשנים האחרונות ניתן להבחין בתופעה שמאיימת על הסביבה הטבעית ובני האדם כאחד. כלבי רחוב עוברים תהליכים מזורזים שבהם הם הופכים לחיות בר: מצד אחד התנהגותם, בדומה לזאבים, הופכת לפראית מאוד ומצד שני, הם אינם חוששים מבני האדם ואף נוטים לעיתים לתקוף אותם. כלבים אלו בדרך כלל כלבים שמתרבים ללא הרף ואף נעים בלהקות גדולות. בנוסף, הם צדים טורפים טבעיים אחרים וגורמים לנזקים סביבתיים רבים. כיצד ניתן למגר את התופעה? מהי מחלת הכלבת וכיצד ניתן לטפל בה.

מיגור התופעה

מוסדות ציבוריים גדולים ממהרים להשתמש ברעל סטריכנין על מנת להקטין את תופעת הכלבים “המתפראים”. ישנם קולות המתנגדים לשימוש ברעל זה, אך חשוב להדגיש כי מבחינה חוקית השימוש ברעל מותר במידה ונשללו שאר האפשרויות למיגור התופעה. לכידת בעלי החיים המזיקים, כדוגמת הכלבים המתפארים, יכולה להיעשות באופנים ואמצעים רבים. כך למשל ניתן להשתמש במלכודות, במוטות תפיסה, חובי חיצים, כלובים ולבצע חיסון כלבים לכלבי הרחוב שנאספו. רק לאחר שהאמצעים הללו לא פעלו, ניתן לבקש את העזרה של השירות הווטרינרי, על מנת שיבצע הרדמה בעזרת רעל הסטריכנין. עם זאת, חשוב שהשימוש ברעל יעשה הרחק מריכוזי אוכלוסייה, מפאת הסיבה שהרעל קטלני גם עבור בני אדם.

מחלת הכלבת

כלבים רבים שמשוטטים ברחוב עשויים לחלות במחלת הכלבת. מחלה זאת, היא מחלה זיהומית ומדבקת כתוצאה מהעברת נגיף. הזיהום יכול לפגוע לא רק בתאי העצב במוח, אלא גם לפגיעה חמורה במערכת העצבים ואף לעיתים למקרי מוות. המחלה מועברת לבני אדם באמצעות נשיכה או שריטה על ידי בעל החיים הנגוע. המחלה בדרך כלל גורמת לבעל החיים להיות תוקפני יותר ועל כן הוא מסוכן יותר לבני האדם. על כן, חיסון כלבת הוא שעשוי לסייע למיגור התופעה.

כלבת וסירוס כלבים

במקומות עירוניים, חשוב שהשירות הווטרינרי ייקח על עצמו אחריות ויבצע חיסון לכלבים משוטטים. ברגע שהכלבים הללו יהיו מחוסנים, הם יהוו פחות סיכון לאוכלוסייה מסביב. בנוסף, במידה וקיים חשש להדבקות במחלה, חשוב לעשות חיסון כלבת. בישראל, יש 2 סוגים של חיסוני כלבת: החיסון הראשון, הוא חיסון מניעה לפני חשיפה – סוג זה של חיסון ניתן בדרך כלל לאנשים שעלולים להדבק במחלה בעקבות מקום עבודתם, כדוגמת וטרינרים ולאנשים שנוסעים לאזורים שבהם המחלה נפוצה. החיסון השני, הוא מניעה אחרי חשיפה – חיסון זה ניתן לאנשים שננשכו או נשרטו על ידי בעל חיים, כאשר לא ידוע אם הוא נושא את נגיף הכלבת או לא. במקרה של הדבקות במחלה, ניתן להבחין במספר סימפטומים מוכרים: חוסר תחושה באזור, חום גבוה, פחד ממים והזיות.

אם בבעלותכם כלב, גם אתם יכולים לעזור למגור תופעת הכלבים המתפראים, על ידי סירוס כלבכם, כך שלא ייוולדו לו צאצאים שאינם רצויים. במרפאת ד”ר די, תוכלו לבצע סירוס וכן חיסוני כלבים שונים עבור הכלב שלכם – מוזמנים לבקר!