בחודשים האחרונים הולכת וגוברת בהלת הכלבת בצפון הארץ. בעלי חיים רבים נדבקים ומדביקים אחרים במחלה ומשרד הבריאות חושש יותר מבעבר, מתמותת בני אדם מהמחלה לראשונה מזה 13 שנה. הפחד מהתפשטות המחלה לשאר אזורי הארץ גם הוא תופס תאוצה והחשש הוא אמתי. לכן, רצוי מאוד להיות מודעים לתופעה ולפעול במהירות האפשרית לתת לכלבים שלכם חיסון נגד כלבת.

הכלבת מתפשטת

בשנת 2014 דווחו על 14 מקרים בהם חיות נדבקו במחלת הכלבת, ב-2016 דווחו על 29 מקרים ובשנת 2017, נשבר השיא עם 74 מקרים מדווחים – כאשר כמעט 60 מקרים דווחו בשלושת החודשים הראשונים של השנה בלבד. הכלבת מדביקה תנים וחיות בר אחרות אשר כל הבא במגע עמם, חיות ובני אדם כאחד, שם את עצמו בעמדת סכנת חיים ממשית.

מהי מחלת הכלבת?

מחלת הכלבת היא מחלה נגיפית קטלנית, המועברת על ידי נשיכה או דרך מגע עם רוק או הריר של בעל החיים הנגוע. מי שנמצא בעמדת סיכון גבוהה יותר, הינם כל חיות הבר ובני אדם הבאים במגע שוטף יומיומי עם חיות, כמו: רפתנים, מגדלי עגלים, לולנים, כלבנים ועוד. הנגיף תוקף את מערכת העצבים של הנשא שלו ומטפס למוח. תקופת הדגירה של המחלה יכולה להימשך בין שבוע לשנה, תלוי בעומק הנשיכה ובמיקומה בגוף.

התסמינים

כשמדובר בכלבים, כאשר הנגיף תוקף, ניתן להבחין באופן כמעט מיידי בשינויים בהתנהגות, כגון התנהגות מופרעת ואגרסיבית, נשיכת רהיטים, ריר מוגבר, רגישות לשמש, הימנעות משתייה ועוד. ההתדרדרות היא מהירה ומייסרת, אשר גורמת לשיתוק בגוף ובשרירי הנשימה ולבסוף למוות. כל אלה עלולים לקרות בטווח של כ-10 ימים בלבד ונכון להיום, עוד לא נמצאה תרופה למחלה.

הטיפול בצפון

מאז התגברות המחלה באזור הצפון, משרד הבריאות, משרד החקלאות ושירותים וטרינרים אחרים, פועלים בשיתוף פעולה לעצירת ההתפשטות כמעט בכל דרך אפשרית. בין הפתרונות שהוצעו, נכללים חיסון לפני חשיפה של חלק מהאוכלוסייה בצפון (בייחוד אלה הבאים במגע עם בעלי חיים), פיזור רעלים על אזורים הנחשדים לנגועים, פיזור פיתיונות ואפילו חיסון חיילים הנחשפים לכלבים ובעלי חיים אחרים חולים.

חיסון נגד כלבת

בעלי כלבים, חשוב שתדעו שגם אתם נחשבים לחלק מן המאמץ הארצי לעצירה ומניעת התפשטות המחלה, מבלי קשר לאזור מגורכם. עשו תכנית מניעה עוד היום וחסנו את כלבכם במרפאה מומחית. החיסון הוא שנתי והחל מגיל 3 חודשים. מחפשים מרפאה ידידותית באזור השרון? ד”ר די הינה מרפאה וטרינרית מומחית, שרואה בחיסון נגד כלבת חשיבות עליונה. פנו לד”ר די לשם חיסון כלבכם ותוכלו לישון בשקט.