אחרי ויכוחים ודיונים רבים, נכנעתם והחלטתם לקחת כלב הביתה לשמחת הילדים. הסכמתם לכך בתנאי שהכלב יעבור אילוף בשביל שלא יעשה לכם בלגן ולכלוך בבית. החלטתם איזה כלב לקחת ומהיכן, עכשיו מה שנותר לכם הוא לשלוח אותו לאילוף.

לשמחתכם הרבה, יש לא מעט מאלפי כלבים בישראל, חלקם הגדול גם מומחה בתחום וסביר להניח שהכלב שלכם יצא מהם מאולף, השאלה היא, באיזו שיטה יבחר מאלף כלבים ומה בדיוק הכלב הוא ידע לעשות ומה לא. לפני שאתם לוקחים את הכלב שלכם לאילוף, חשוב לזכור, כלב שנשלח לאילוף אמור ללמוד בו שני דברים עיקריים בגדול, אחד, מה מותר לו לעשות, השני, מה אסור לו לעשות. כשהמטרה היא שהוא יעשה דברים מסוימים רק שתבקשו ממנו ובשאר הזמן, הוא לא יעשה דברים שאסורים עליו.

אילוף כלבים

לפני שנציג כאן שיטות לאילוף כלבים, ניתן מספר דגשים שיעזרו לכם בתהליך ובכלל יעזרו לכם לענות על השאלה, האם כלב יכול להיות מאולף או לא.

ראשית, מומלץ לשלוח את הכלב בגיל צעיר לאילוף ולא לחכות שיהיה בוגר. כמו ילד, הוא ילמד הכי טוב כשהוא קטן, ואז הוא ירגיל את עצמו להתנהגות מאולפת.

שנית, כלב צריך מאלף אחד, מישהו אחד שילמד אותו מה לעשות. שוב, כמו ילד, אם כמה גורמים ילמדו אותו, הוא יתבלבל ולא ידע מה לעשות.

שלוש, בשביל שהאילוף של הכלב יצליח, אתם צריכים להכיר את שיטת האילוף ולהשתמש בה. זה שהכלב יתנהג בצורה נכונה אצל המאלף לא תעזור שום דבר, אם בבית יתנו לו חופש מוחלט והוא יתנהג אחרת.

אילו שיטות מוכרות לאילוף כלבים

קיימות 3 שיטות עיקריות:

השיטה הראשונה היא השיטה הרכה, מה שנקרא השיטה החיובית. מאלפים את הכלב דרך חיזוקים חיוביים, מלמדים אותו משהו ונותנים לו פרס. היתרון הוא, שככה מתנהגים לכלב בעדינות ובצורה יפה, החיסרון, אז הכלב לא לומד בהכרח מה אסור לו לעשות. צריך לזכור שגם לא כל כלב הוא צייתן שיודע כיצד להתנהג ואז זו עלולה להיות בעיה.

השיטה השנייה היא השיטה הקשה. השיטה השלילית. בשיטה זו מאלפים את הכלב על בסיס ענישה, מלמדים אותו מה לעשות, ואם הוא לא עושה משהו כמו שצריך מענישים אותו. זו שיטה לא נעימה, והיא מאוד קשה. לא כל מאלף ובטח לא כל בעלים של כלב מסוגל לנהוג ככה. הבעיה היא, שזו שיטה מאוד לא פשוטה והכלב עלול דווקא לצאת ממנה, לא מאולף אלא עצבני.

השיטה השלישית היא התרגול החוזר. כל הזמן לתרגל תהליכים עד שהכלב מטמיע אותם. אין כאן קשר לחיזוקים חיוביים או שליליים. פשוט מטעימים שוב ושוב. זו שיטה שיכולה להיות יעילה למי שיש סבלנות אינסופית, הבעיה היא שהכלב בצורה כזו, הופך להיות סוג של “פקיד” שמתנהל על פי הרגלים. לא בטוח שזה מה שהיינו מצפים מהכלב שלנו.